خرید اینترنتی کتاب و نوشت افزار

تماشای فیلم های فاخر از نگاه منتقدان

تماشای فیلم های فاخر از نگاه منتقدان

تماشای  فیلم های  فاخر از نگاه منتقدان

مدتی پیش بی بی سی طرحی را آغاز کرد که طی آن 100 عنوان فیلم غیر انگلیسی زبان را معرفی کند. طی یک نظرسنجی از 209 منتقد و کارشناس سینما در ابتدا فهرست ده گانه ای از آن ها دریافت کرد. سپس از میان آن ها، فیلم هایی که بیش ترین امتیاز را کسب کرده بودند، در رتبه بندی بین یک تا صد قرار گرفتند. این نظرسنجی در میان 43 کشور از میان خبرگان این عرصه برگزار شد.

هدف بی بی سی برای این طرح، معرفی سینمای غیرانگلیسی زبانی است که طی سال ها توان مقابله با هالیوود و فیلم های انگلیسی را نداشتند. فیلم های منتخب از 19 زبان مختلف در دنیا گزینش شدند که متعلق به 24 کشور بودند  و67 کارگردان در این بین نامشان مطرح شد.

در بین این 100 فیلم غیرانگلیسی زبان، 27 فیلم به زبان فرانسه بودند، برهمین اساس زبان فرانسه را زبان بین المللی سینمای فاخر می دانند. رتبه ی بعدی به ماندارین(چینی) با 12 فیلم و ایتالیایی و ژاپنی که هر کدام سهم 11 تایی از این فهرست را دارند، تعلق می گیرد.

متاسفانه در این لیست 100 تایی، تنها 4 کارگردان زن منتخب شدند درحالیکه 45 درصد از منتقدان و نظرپردازان، زن بودند.

دربین فیلم های منتخب از سوی بی بی سی، هفت سامورایی نامدارترین فیلم محسوب می شود. به علاوه آسیا سهم 25 درصدی از این لیست را به خود اختصاص داده است.

4 فیلم فارسی زبان یا همان ایرانی، در لیست 100گانه ی این طرح به چشم می آیند.

فیلم جدایی نادر از سیمین که خود برنده ی اسکار نیز بوده است، رتبه ی بیست و یکم این لیست را به خود اختصاص داده است. بعد از آن فیلم های کلوزآپ، خانه ی دوست کجاست و طعم گیلاس، از ساخته های عباس کیارستمی، کارگردان محبوب سینمای ایران در عرصه ی بین المللی به ترتیب رتبه های 39، 94، و 97 را از آن خود کردند.

کیت شیری از انگلیس، جدایی نادر از سیمین را به عنوان برترین فیلم در لیست انتخاب خود داشته است.

سیمین و نادر زوجی هستند که بر سر نگهداری از پدر نادر و همچنین سفر و مهاجرت به خارج از کشور، اختلافات زیادی دارند.فرزند نوجوان آنها چون می داند که مادرش بدون او از کشور خارج نمی شود، پیش پدر می رود.مستخدم خانه ، راضیه، نیز باردار است. و در این رفت و آمدها بچه را از دست می دهد.

حال و هوای فیلم مانند تمام فیلم های فرهادی، حال انسان هایی است که در مواجهه با مشکلات خود را می بازند و حتی ممکن است پا بر روی ارزش ها بگذارند. یکی از نقدهایی که بر این فیلم می گویند این است که سن پدر و دختر( نادر و ترمه) همخوانی مناسبی ندارد و تنها هنر گریمور برای این تناسب ریش نادر محسوب می شود.

فرهادی کارگردانی میانه رو است. در فیلم هایش نه کاخی می بینید نه کوخی. که همین یکی از انتقاداتی است که منتقدین روانه ی این کارگردان می کنند. اینکه فرهادی می توانست مسایل مهم تر یا خاص تری را نشان جامعه ی جهانی دهد. اما او به طبقه ی متوسط و معمول جامعه می پردازد. نکته ای که او را بین همین طبقه محبوب می کند نیز همین است.

سکانس معروفی در این فیلم هست که شهاب حسینی شروع به خودزنی می کند، که در بین تماشاگران بسیار جاباز کرد. این صحنه شاید شوک فیلم به حساب بیاید. یا بتوان از آن نقطه ی انفجار فیلم یاد کرد. اینکه تمام درها به روی ضعیفان بسته می شود . حسینی توانست با این سکانس این موضوع را به خوبی مطرح کند.

سه فیلم بعدی فارسی زبان این لیست؛ هر سه از عباس کیارستمی که برنده ی جوایز مهمی از دنیای سینما شده بود، قرار می گیرد. وی پنج بار نامزد جایزه ی نخل طلای جشنواره ی فیلم کن شد و در سال 1997 در پنجاهمین دوره ی جشنواره ی فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس  این جایزه را دریافت کرد.

داستان این فیلم از آن جا آغاز می شود که مردی که در مزرعه ای لم یزرع هست، با ماشینشش که در حال گذر است به جوانی بر می خورد که به او پیشنهاد کار در برابر پول می دهد. تا اواخر فیلم ذهن تماشا بین چندین مساله می چرخد. این که مرد چه خواسته ای از مرد جوان دارد کمی بحث برانگیز و جنجالی می شود. کارگردان از روی عمد به ما این اجازه را می دهد که استنتاج های گوناگونی داشته باشیم. اما درآخر این کارگردان است که مقصود اصلی را تعیین می کند. اگر تماشاگر خود را در معرض معمای وجود کاراکتر اصلی قرار دهد، آن وقت می فهمد که چرا پذیرش سکوت، انفعال، تامل و اندیشه این فیلم را بزرگ کرده است.

فیلم دیگر این کارگردان خانه ی دوست کجاست، نام دارد که در سال 1989 در جشنواره ی فیلم لوکارنو موفق به دریافت جایزه ی یوزپلنگ نقره ای، جایزه ی فیپرشی و جایزه ی بهترین فیلم معنوی شد. شاید بتوان گفت این فیلم سرآغازی است برای شناخت جهان بینی این کارگردان توانا. برهمین اساس کریستیان براد تامپسون فیلمساز دانمارکی سال ها پیش کتابی در زمینه ی 100 فیلم برتر تاریخ سینما نوشته است که در آن از این فیلم یاد می کند.

عباس کیارستمی توانسته بود در کنار هم قرار دادن سطوح مختلف ساختاری و زیبایی شناسانه و همچنین پیشبر سرخط منطقی در طول فیلم، منطق معینی را در نظام ساختاری فیلم سازی بنا کند. پسربچه ای که قصد دارد دفترچه ای را از یک روستا به روستای دیگر ببرد و با پیش آمدن مشکلات، و سعی در حل آن ها به بلوغ می رسد و بزرگ می شود، منطق جهان شمولی است بر قصه ها و افسانه و رویاهای کودکانه.

کیارستمی اگرچه کارگردان مدرنی است، اما با پایبندی به سنت ها همیشه در فیلم هایش راه تحقق اهداف را مشارکت و تکیه به راهنما یا مراد نشان می دهد.

فیلم بعدی از کیارستمی، کلوزآپ نام دارد.این فیلم چند لحنی، پرسشگر و قابل تامل است که برای درک آن به انسانیت نیاز است.

در این فیلم کیارستمی توانست ما را با این سوال روبرو کند که چه شده است که در جامعه همه می خواهند نقش اصلی خود را پنهان کنند و خود را جای دیگری معرفی کنند. در این فیلم کارگری که قصد پنهان کردن خود حقیقی اش را دارد نشان از بحرانی است که در لایه های عمیق زندگی اجتماعی مان جا کرده است. این که گاهی ما تحت بعضی عناوین و شرایط بی ریشه و سرشار از دروغ ، فاقد احترام واقعی می شویم .بر همین اساس، یاد می گیریم که  در (نابجا) زندگی کردن ها، مورد احترام باشیم.

این فیلم مانند هشداری جدی بود که حاوی تفکری غنی و متجسم از واقعیات جامعه بود. در حالی که جامعه آن قدر هوشیار نبود که بر چنین هشداری حساس باشد. شاید اگر جامعه نقاب بر چهره خود را نمی پذیرفت، بیماری مرگباری سال ها بعد گریبان اغلب ما را نمی گرفت؛ بیماری چاپلوسی و فریب.

این فیلم براساس رتبه بندی نشریه ی سایت اند ساوند از بین 50 فیلم برتر تاریخ سینما در رتبه ی چهل و هفتم قرار گرفت.

همچنین از سوی جشنواره ی فیلم بوسان، در فهرست ده فیلم برتر تاریخ آسیا شناخته شد.

در سال 1367 نیز، برنده ی جایزه ی ویژه هیئت داروان در جشنواره فیلم فجر بود.

اگر مشتاق به دیدن فیلم هایی از این لیست 100 تایی هستید، بهتر است که با 4 فیلم فارسی زبان ایرانی، آغاز و در ادامه از 10 فیلم برتر این لیست با نام های :

۱. هفت سامورایی؛ آکی‌را کوروساوا (۱۹۵۴)

۲. دزدان دوچرخه؛ ویتوریو دسیکا (۱۹۴۸)

۳. داستان توکیو؛ یاسوجیرو اوزو (۱۹۵۳)

۴. راشامون؛ آکی‌را کوروساوا (۱۹۵۰)

۵. قواعد بازی؛ ژان رنوار (۱۹۳۹)

۶. پرسونا؛ اینگمار برگمن (۱۹۶۶)

۷. هشت و نیم؛ فدریکو فلینی (۱۹۶۳)

۸. ۴۰۰ ضربه؛ فرانسوا تروفو (۱۹۵۹)

۹. در حال و هوای عشق؛ وونگ کار-وای (۲۰۰۰)

۱۰. زندگی شیرین؛ فدریک و فلینی (۱۹۶۰)

به تماشای آثار فاخر غیرانگلیسی، بنشینید.



فیلم غیر انگلیسی زبان سینما اصغر فرهادی معرفی کتاب








نظرات کابران باهوک ریویو