خرید اینترنتی کتاب و نوشت افزار

هنرهای تجسمی در دورۀ اینستاگرام

باپتیست کاسیا هنرمند فرانسوی نقاشی‌هایی را که در خانه‌اش در کپنهاگن می‌کشید را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذاشت، پیتر ایبسن یکی از کسانی بود که نقاشی‌های او را می‌دید و روزی زیر یکی از عکس‌های اینستاگرامی او کامنت گذاشته بود که «بسیار زیباست». در همین حال کاسیا داشت خودش را برای نمایشگاه‌های نقاشی‌اش‌ در بروکسل آماده می‌کرد.

ایبسن می‌گوید: «من عبارتی شبیه به «بسیار زیبا» را برایش کامنت گذاشتم و 10 دقیقه بعد از گالری او به من تلفن شد». نیم ساعت بعد ایبسن نقاشی را خرید؛ به همین سادگی. از زمانی که اینستاگرام کارش را در سال 2010 شروع کرد تا کنون، 300 میلیون کاربر فعال عضو این شبکۀ اجتماعی شده‌اند و حالا اینستاگرام در صدر شبکه‌های عکس محور دیگر، به عنوان ابزاری مهم برای گالری‌هایی که آثار هنری می فروشند، شناخته شده است. بیشتر مجموعه‌داران از اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از آثارشان برای جستجو و فروش آن‌ها استفاده می‌کنند. اینستاگرام برای هنرمندان به عنوان ابزاری تبلیغاتی تبدیل شده است.

بر اساس نظرسنجی‌ای که در آنلاین‌هیسکاکس در سال 2015 میان بیمه‌کنندگان هنرهای زیبای لندن انجام گرفت، اینستاگرام و فیس‌بوک به عنوان دو شبکۀ اجتماعی قدرتمند در دنیا شناخته شدند. بر اساس این نظرسنجی، 69% از پاسخ‌دهندگان گفتند: در کمتر از سه سال گذشته برای جستجوی اهداف هنری‌شان از اینستاگرام استفاده کرده‌اند. 

ایبسن می‌گوید: «در روزهای گذشته من هرگز دنبال آثار کاسیا نبودم. من حتی در بروکسل هم نبودم و فرصتی برای خرید آثار کاسیا نداشتم. اما در سه سال گذشته بیش از 15 اثر هنری‌ را از طریق این شبکۀ اجتماعی خریده‌ام.»

او آثار کاسیا را از گالری سوپر داکوتا دریافت کرد؛ گالری‌ای که قبلا اثر همین هنرمند را از آنجا خریده بود. طبق گفتۀ گالری بروکسل، آثار کاسیا از 3000 یورو تا 9000 یورو ارزش دارند.

آثار قابل فهم

دیمن برتل راجر، مالک گالری سوپر داکوتا، می‌گوید: «برای ما عجیب نیست که مردم دربارۀ آثاری که می‌خواهند بخرند کنکاش می‌کنند، زیرا آن‌ها را در اینستاگرام دیده‌اند. من تلاش می‌کنم صفحۀ اینستاگراممان را برای نشان دادن حال و هوای گالری سازماندهی کنم که مجموعه‌داران به آن واکنش نسبتا خوبی نشان می‌دهند.»

الکساندر هرتلینگ، مالک مشترک گالری بالیس هرتلینگ (گالری‌ای با شعباتی در پاریس و نیویورک)، می‌گوید: «گالری‌اش مجسمه‌های دیواری گرافیکی و رنگارنگ را از 9000 یورو تا 40،000 یورو، از طریق اینستاگرام می‌فروشد.»

هرتلینگ در ادامه افزود: «ما با مخاطبان گفتگو می‌کنیم و سپس اثر را به فروش می‌رسانیم. ما نمی‌توانیم اثری با ارزش پانصر هزار یورو را در اینستاگرام بفروشیم، اما می‌توانیم کارهای هنرمندی جوان را که می‌خواهد آثار رنگارنگ وقابل فهم خلق کند، بفروشیم».

معامله‌گران و مجموعه‌داران در ماه گذشته، برای فروش آثار هنری گالری آخر هفتۀ برلین و نمایشگاه هنر نیویورک از اینستاگرام استفاده کردند. تانیا لایتون، که گالری برلین به نام اوست، می‌گوید: « در اینستاگرام مجموعه‌داران، مجموعه‌داران دیگر را دنبال می‌کنند. آن‌ها مجبور نیستند قهوه‌‌شان را در قسمت VIP تالار فرایز بنوشند، آن‌ها می‌توانند تنها با یک ثبت نام در اینستاگرام، هر اثر و گالری‌ای را که می‌خواهند، ببینند.»

اینستاگرام به ابزاری دموکراتیک در دنیای هنر تبدیل شده، که آخرین گرایشات هنرمندان، معامله‌گران و مجموعه‌داران را به مردم پیشنهاد می‌د‌هد. هنرمندان از این شبکۀ اجتماعی برای تبلیغ آثارشان استفاده می‌کنند؛ حتی اگر از جنبه‌های فروش و بازاریابی دور باشند.












نظرات کابران باهوک ریویو

پربازدید ها