خرید اینترنتی کتاب و نوشت افزار

نقاشی خط در مشق عشق

هنر خوشنویسی درمشرق زمین بیشترین سهم را دارد ودراین بین هنرمندان این رشته درایران تاریخچه ای طولانی دارند. در ایران از دوران قبل ازاسلام خطهای میخی، پهلوی واوستایی رایج بود و بعد از اسلام هم خط اسلامی رونق خاصی را به این هنر داد. وجود آیه‌های «ن والقلم و ما یسطرون» و «الذّی علّم بالقلم» در قرآن گواه این موضوع است، که این هنردر بین مسلمانان تا چه اندازه ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.

در طول این سالهای متمادی هنرمندان زیادی بودند که کلمات را با زیبایی هرچه تمام‌تر وچشم نوازی جملات را به زیبایی هرچه بیشتر در نگاه ببینده به تصویر می‌کشیدند.

بطور كل قرنهای نهم، دهم و یازدهم هجری قمری ازدرخشان‌ترین قرنهای هنرخوشنویسی محسوب می‌شود. درادامه این هنر با ظهور «درویش عبدالمجید طالقانی» و«احمد نیریزی» خوشنویسان نسخ در قرن دوازدهم و هنرمندانی مانند «وصال شیرازی» و فرزندانش، «میرزا محمدرضا کلهر»، «میرزا غلامرضا اصفهانی» و «عماد الکتاب» در قرن سیزدهم که سبک نسخ را به نستعلیق سوق دادند ادامه داشت، تا به امروز که هنرمندان بسیاری در سبک‌های مختلف به این هنر معنا دادند.

هرچند تا به امروزهنرخوشنویسی و به ویژه خط زیبای نستعلیق را مرهون تلاشهای فراوان هنرمندان زیادی درگذشته هستیم اما نباید از وجود اساتید معاصری چون «غلامحسین امیرخانی»،«سید محمد احصایی»، «عباس اخوین» ،«کیخسرو خروش»،«محمد سلحشور»،«جلیل رسولی»،«یدالله کابلی خوانساری»،«فتحعلی واشقانی فراهانی» به سادگی گذشت.

با وجود اساتید بزرگی که در این حوزه هنری وجود دارند اما چیزی که آشکار است نمی‌توان بی اهمیت بودن آموزش خوشنویسی را در مدارس نادیده گرفت. هنری که در بیشتر مواقع با جدی نگرفتن آن در مدارس توانسته زنگ خطر بدخطی را در بسیاری ازدانش آموزان به صدا در بیاورد.

آموزش خط تحریری آن هم در دورۀ ابتدایی ازاهمیت ویژه ای برخوردار است؛ در این دوره است که خلاقیت و تفکر دانش‌آموزان رشد و ارتقا می‌یابد و علاقمند بودن معلمان به این رشته می‌تواند برای بازکردن گره این مشکل بسیارموثرباشد. نباید نقش موثرمعلمان در توجه دانش‌آموزان به  خوش خطی و حفظ و یاد گیری هرچه بیشتراین هنر را نادیده گرفت.

در واقع باید دبیرانی این درسها را تدریس کنند که حرفی در هنر برای گفتن داشته باشند و بتوانند اطلاعات کافی را دراختیار دانش آموزان قرار دهند. باشد که مسیر رشد و فکری آنان به درستی و در تجلی رشته‌های مختلف هنری به وجود بیاید. وجود والدین نیز در نگه داشتن این هنر که هویت ملی ما نیز محسوب می شود بسیارمهم است.

برای یادگیری و آموختن این هنرهیچ وقت دیر نیست .هر چند داشتن خطی خوب صرفا با وجود استعداد زیاد دراین زمینه نمی‌تواند کافی باشد،اما درصورت داشتن علاقه با پشتکار و تمرین می‌توان به نتایج قابل قبولی رسید.

در ادامه با خواندن مختصری از زندگی یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان هنرهای تجسمی ایران در سده اخیر استاد غلامحسین امیرخانی با ما همراه باشید:

«آنچه موجب تقویت و امید در دل مردم است، مقام و جایگاه فرهنگ و هنر در جهان آشفته امروز است.» این، جملات استاد گرانقدر و نام آشنای نستعلیق ایرانی غلامحسین امیر خانی است که هم اکنون رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران است که در سال 1318 در طالقان متولد شد. وی از کودکی علاقمند به نوشتن بود و از بیست سالگی به صورت حرفه ای تحت تعلیم اساتیدی بزرگی چون سیدحسن و سید حسین میرخانی قرار گرفت. استاد امیرخانی نقش بسیار مهمی در ارائه و ماندگاری خوشنویسی نستعلیق دارد و با تعلیم خوشنویسان صاحب نام معاصر از جمله کرمعلی شیرازی،علی اشرف صندوق آبادی وامیراحمدفلسفی و بیشترخوشنویسان معاصرکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از خط او مشق گرفته اند، دین خود را به هنر ایرانی و به خوبی ادا کرد، ودر سالهای 78 و 88 نشان درجه یک فرهنگ و هنررا ازرئیس جمهوران وقت دریافت کرد.

در سال ۱۳۹۵ نیز مدال ادب و هنر فرانسه ( درجه شوالیه ) در سفارت فرانسه به وی اهدا شد.

مجتبی حسینی خوشنویس معاصر درباره این استاد ارزشمند می گوید: «میل به رشد ، شجاعت پذیرش چالش‌ها ، حتی دست زدن به تجربه های نو پرده برمی دارد ازعزم هنرمند. واستاد امیرخانی در این زمره هستند.»

در زیر ویدیو کوتاهی ازآداب معنوی خوشنویسی را از زبان استاد غلامحسین امیرخانی ببینید:



خطاطی هنر خوشنویسی خط نستعلیق غلامحسین امیرخانی



مطالب مرتبط

جهان ،درد، خاک
نامۀ ابراهیم گلستان به آیدین آغداشلو
پیکاسو را بهتر بشناسیم





نظرات کابران باهوک ریویو