خرید اینترنتی کتاب و نوشت افزار

مرز بین افسانه و حقیقت

مرز بین افسانه و حقیقت

مرز بین افسانه و حقیقت

در روز جهانی هنر می خواهیم درباره یکی از برجسته ترین هنرمندان هنر نقاشی بنویسیم. شخصی که شناخته شده ترین هنرمند تاریخ نیز محسوب می شود و در دیگر شاخه های هنری و علمی چون معماری،مجسمه سازی و موسیقی، او را مخترع و دانشمند برجسته ای معرفی می کنند. او کسی نیست جز «لئوناردو دی سر پیرو دا وینچی»

لئوناردو داوینچی کسی که خلاقیت اندیشه و نبوغش در خلق آثاری چون شام آخر و مونالیزا تا طرح های ماشین های پرنده و ابزار نظامی همراه با استعداد بی نظیرش او را صاحب نام کرد؛دوران کودکی خود را با الهام از طبیعت و پیچیدگی های مسائل خانوادگی سپری کرد. اواز جوانی عادت به این داشت که ایده ها و اندیشه هایش را در دفترچه ای یادداشت کند. یادداشت هایی که با شیوه نوشتاری معکوس از چپ به راست نوشته شد، و در بررسی ها کارشناسان به این نتیجه رسیدند که او با این روش راحت تر بوده و این موضوع در رمز و راز آثار او نقشی ندارد چرا که با گذاشتن یک آینه راحت خوانده می شود.

سوالات بی پایانی درباره آثار هنری او با گذشت سالهای متمادی وجود دارد که هنوز کشف نشده؛ موارد  متعدد و بی پایانی که بسیاری از کارشناسان و تاریخدانان هنر را به خود مشغول کرده، سوالاتی چون:

آیا پایانی برای داوینچی بعد از گذشت قرنها وجود دارد؟ چه چیزی او را از دیگر هنرمندان متمایز می کند؟

چه حقایقی در آثار و افکار او وجود دارد که او را یکی از شگفتی آفرین های دنیای هنر کرده است؟چه رازی در بین آثار هنری او قرار دارد که هنر او را اسرار آمیز جلوه می دهد؟

لئوناردو داوینچی درجوانی با سفربه میلان برای کشف دیگراستعدادهایش، با شخص قدرتمندی به نام دوک لودویک سفورزا آشنا می شود. با نوشتن نامه ای برای دوک تخصصش را آشنایی با مهندسی نظامی معرفی می کند، و با طراحی که در زمینه های نظامی مانند، ساخت توپ جنگی،تانک و.. از خود در نامه نشان می دهد به دربار راه پیدا می کند تا هنر اصلیش یعنی نقاشی.

او در دربار بسیار موفق ظاهر می شود و با طراحی های متفاوت نظامی و معماری دست به کارهای متعددی در دربار می زند. ازجمله  طراحی ساخت پلی متحرک و شعله افکن تا برای یادبود از پدر دوک، پیش زمینه ساخت مجسمه  برنزی عظیمی که بدون سوار کار، به هفت متر می رسید، که با اتمام مدل گلی آن و حمله ای از سوی فرانسویان به قلعه ساخت برنزی آن نا تمام ماند.

در ادامه به بررسی سه نمونه از آثار بحث بر انگیز لئوناردو داوینچی می پردازیم:

-شگفتی های چون تابلو بشارت، تصویر فرشته ای که نشان از مژده بارداری برای مریم مقدس را دارد و یکی از دلایلی که این تابلو را متفاوت می کند. این تابلو تماما با رنگ سربی کشیده شده جز تصویر فرشته ای که در اثر دیده می شود. زمانی که در سال 1989، تابلو را در زیر اشعه ایکس قرار دادند این تصویر فرشته بود که نامرئی می شد! در واقع داوینچی تمام تابلو را به جز تصویر فرشته با رنگ سربی کشیده بود!!

- شام آخر یکی دیگر از تابلوهای این هنرمند است که آن را راز گونه نشان می دهد. سفارش این نقاشی توسط دوک لودویک سفورزا داده شد. او از لئوناردو خواست تا نقاشی دیواری مذهبی درکلیسا و صومعه از سانتا ماریا دل گرازی برای او نقاشی کند.  نقاشی بسیار بزرگ در ابعاد 460*880، که سه سال روی آن کار شد. جدا از مسائل مذهبی این اثر که حضور یهودا فرد خائن به عیسی، در جمع حواریون و درمراسم  آیین عشای ربانی را نشان می دهد.

بسیاری معتقدند که در این اثر، استعداد داووینچی در نوشتن از چپ به راست و بر عکس به خوبی نشان داده شده است. گذشته از این موضوع این اثر در موارد گوناگون مورد بحث بوده از جمله پنهان بودن مریم مجدلیه در تصویر چپ مسیح و، پرسپکتیو تکنیکی که در این نقاشی و مسائل دیگری که به وسیله تاریخ نویسان هنر مطرح شده را دن برون در کتاب پرفروش «کد داوینچی» به آن پرداخت. کتابی که با استقبال بی نظیری در سراسر جهان مواجه شد و منجربه  ساخت فیلمی پرفروش در اقتباس از این کتاب را در پی داشت. او در این اثربا حالتها و چهره های حواریون احساساتشان را فاش می کند.

- «مونالیزا» تلفیقی از غم و لبخند و تابلویی با ابعاد 77*53 و رنگ روغن که اسرار آمیز ترین  پرتره  پانصد سال اخیر  محسوب می شود. استعداد شگرف داوینچی در طراحی و رنگ و اندازه و نور این اثر این تلفیق را در دید مخاطب به وجود می آورد. اما این اثر ارزنده زمانی بیشتر بر سر زبان ها جاری شد که در سال 1911 دزدیده شد.

با بررسیهای انجام شده در تابلو محبوب داوینچی ، لایه های زیرینی در آن شناسایی شده که نشان از آن دارد که چندین بار به وسیله داوینچی نقاشی شده.

 نکته های فراوانی در باره این تابلو وجود دارد که بسیاری از کارشناسان و تاریخ دانان هنر را مشغول خود کرده است. مسائلی چون هویت اصلی مونالیزا و جنسیتش، نحوه قرار گرفتن دستها تا پر رمز و راز بودن لبخندش و پشت زمینه اثر که آن را برای همه هنر دوستان راز آلود و مسحور کننده جلوه می دهد. وجود مثلث طلایی این اثر مشابه مثلثی که در نقاشی ستایش مجوسیان نا تمام ماند،دیده می شود. شاید دانستن این نکته که داوینچی ای تابلو را همه جا همراه خود داشته و از آن به شیوه ای خاص نگهداری می کرده بیشتر تاریخ دانان هنر را به کشف نمادها و رازهای این اثر بی نظیر ترغیب می کند. این اثر تا کنون مراحل و کشورهای مختلفی را طی کرده و دچار آسیب های زیادی شده که منجر به بازسازی آن شده است. از جابه جایی این اثر در موزه لور تا اتاق ناپلئون بناپارت و سرقتش به وسیله یک ایتالیایی که دو سالی را در فلورانس سپری کرد؛تا آسیب ها و اتفاقات ناخوشایندی  که به وسیله بازدید کنندگان و درسال ۱۹۵۶ میلادی به قسمت پایینی آن اسید پاشیده شد و یک بار دیگر هم در همان سال یک مرد بولیویایی با پرتاب سنگ به آن آسیب زد. ابهامات این اثر همچنان مورد بررسی کارشناسان هنرقرار دارد.



سبک های نقاشی لئوناردو داوینچی مونالیزا تابلو شام آخر



مطالب مرتبط

بازگشتی باشکوه
8 مشاهیری که در اوج شهرت مردند
گاهی شاد و گاهی غمگین!





نظرات کابران باهوک ریویو