خرید اینترنتی کتاب و نوشت افزار

بزرگترین سخنور مشرق زمین

فصل بهار با زایش دوباره طبیعت همراه است و چه میزبانی از این فصل شایسته تر برای بزرگداشت مشاهیر و بزرگان ادب و اندیشه ایران زمین همانند، سعدی، فردوسی و خیام که در این میان  آغاز فصل دوم از ماه بهار با نام سعدی در تاریخ کشورمان گره خورده است.

روز اول اردیبهشت در تقویم و به مناسبت تولد شیخ اجل روز بزرگداشت سعدی نام گذاری شده است، و هر ساله مرکز سعدی شناسی و ارگانهای فرهنگی فارس در این روز با نشست های علمی سعدی شناسی و گلباران آرامگاهش مقام مدافع بی‌پروای عدالت اجتماعی را در ادبیات ایران زمین گرامی می دارند.

استاد سخن و تاثیر بی مثالش در شعر و ادبیات و موسیقی ما چنان است که نمی شود از آن به راحتی گذشت؛چرا که سعدی صاحب اندیشه، چنان با استادی هر چه تمام از حکایت های روزگارش سخنانی پر محتوا ، پند آموز و حکیمانه را در آثارش خلق کرد، که  تا همیشه، مشرق زمین به وجود چنین استاد سخنوری،بر خود خواهد بالید.

اشعار و سخنانی که بعد از گذشت قرنها همچنان در زندگی پر تنش امروزی کاربرد دارد، و می توان از سخنان حکیمانه اش برای پیش برد اخلاق در جامعه کنونی نیز بهره برد. سعدی دغدغه اش نیکوکاری و خدمت به خلق بود،با نگاهی عمیق می شود به راحتی رد پای افکار سعدی را در ارتباط انسان با خلق و خدا، دید و شنید.

سعدی بوستانش رابا اشعاری رندانه و عاشقانه در آرایش بینظری از کلمات در سال 655، هجری و  گلستانش، رابا نثری آهنگین به همراه شعرکه هنوز از تاثیر کلام بر اهلش چیزی کم نشده در سال 656 ، هجری  برای آیندگان به جا گذاشت که نشان از اندیشه عمیق این استاد والا مقام در درک او از واژه انسانیت است.

حکایت:

«کسی از جمله صالحان به خواب دید پادشاهی را در بهشت و پارسایی در دوزخ، پرسید که موجب درجات این چیست و سبب درکات آن که مردم به خلاف این معتقدبودند؟ ندا آمد: آن پادشه به ارادت درویشان به بهشت اندراست و این پارسا به تقرب پادشاهان در دوزخ.»

هر چند که از احوالات شیخ اجل در تاریخ  اطلاعات دقیقی در دست نیست.اما زاد روزش را به اوایل سده هفتم هجری نسبت می دهند و تحقیقات انجام شده در طول تاریخ بر این موضوع اذهان دارد که شیخ اجل درخانواده ای ازعالمان دین که در جوانی با رفتن به بغداد و تحصیل در مدرسه نظامیه، حوزه های دیگر درس و بحث در تکمیل علوم دینی همت گماشت و بعد از سفرهای طولانی در شام و حجاز و عراق با کوله باری از تجربه و اندیشه به زادگاهش شیراز برگشت و نوشته ها نشان از آن دارد که به غیر از سفر حج هیچ وقت از شیراز خارج نشد.

حکایت:

«یکی را شنیدم از پیران مربی که مریدی را همی‌گفت ای پسر چندان که تعلق خاطر آدمی زاد به روزیست اگر به روزی ده بودی به مقام از ملائکه در گذشتی

ابو محمد مشرف الدین مصلح بن عبدال..بن مشرف، متخلص به سعدی و این تخلص را از زمانی که به شیراز برگشت و به علت ارادتش به پسر فرمانروای وقت فارس که سعد نام داشت،برگزید و گلستان را به او تقدیم کرد.

یکی  از برتری های شیخ اجل را می توان، در شهرتش خارج از شیراز، و زمان حیاتش جست و جو کرد. علل مختلفی در این مورد بیان شده که برترین آن ها معجزه کلمات و زبان فصیحش، همراه با امثال و حکایت های دلپذیر که سرچشمه از تجربیاتش در سفر داشت بر شمرد.

حکایت:

 «حکیمی پسران را پند همی‌داد که جانان پدر هنر آموزید که ملک و دولت دنیا اعتماد را نشاید و سیم و زر در سفر بر محل خطرست یا دزد به یک بار ببرد یا خواجه به تفاریق بخورد اما هنر چشمه زاینده است و دولت پاینده و گر هنرمند از دولت بیفتد غم نباشد که هنر در نفس خود دولتست هر کجا که رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی هنر لقمه چیند و سختی بیند

سعدی و موسیقی

ایتالو کالوینو در کتاب «چرا باید کلاسیک‌ها را خواند»، دلایل خود برای خواندن کتاب‌های کلاسیک را بر ‌شمرد، از جمله اینکه:

«اثرکلاسیک ما، اثری است که نمی‌توانیم در برابرش بی تفاوت بمانیم و یاری مان می‌دهد که از طریق آن و احتمالا در تضاد با آن، خود را تعریف کنیم.»

یکی از با ارزش ترین آثار و نوشته ها را در ادبیات فارسی می توان در آثار سعدی پیدا کرد. به همین سبب اشعار سعدی ، جایگاه و مرتبه ای خاص در موسیقی سنتی کشورمان دارد. پیوند موسیقی و شعر دیر زمانی است که پا برجاست. اما انتخاب بیشتر غزل های عاشقانه سعدی در بین غزل های صوفیانه و عارفانه مولانا و حافظ، به وسیله خوانندگان چون  تاج اصفهانی و بنان و استاد محمد رضا شجریان که در این زمینه پیشرو است؛خود گواه از سلیقه اهل موسیقی برای انتخاب بیشتر اشعار سعدی و عنصر جادویی شعرش دانست.

استاد شجریان در آلبوم های نوا، دستان ، پیوند مهر، اوج تلفیق شعر سعدی و موسیقی سنتی ایرانی را به نمایش گذاشت و در سال 86 اولین کنسرتش را با همراهی گروه آوا با عنوان« استاد سخن سعدی» بر گزار کرد. ایشان درباره اشعار سعدی می گوید:

«به هر حال سعدی روان‌ترین غزل را سروده و زبانش به روانی نثر است. این قدر اشعارش زیبا و خواندن آن راحت است که همه کس متوجه می‌شوند. خیلی خواننده مشکل ندارد که مثل شعر حافظ چه کند و موسیقی کلام را چگونه انتخاب کند تا بتواند عمق شعر را بیان کند. سعدی شعرش ملموس‌تر است و هر کسی با هر سوادی شعر سعدی را خیلی خوب می‌فهمد و برای خواننده هم خیلی راحت‌تر است که آن‌ را ارائه کند.»



کتاب شعر سعدی گلستان بوستان کلیات سعدی سعدی شیرازی



مطالب مرتبط

پایان کلاه مخملی سینما
هر وقت کارم داشتی تلفن کن
پایان حقیقی یک قهرمان





نظرات کابران باهوک ریویو

پربازدید ها