خرید اینترنتی کتاب و نوشت افزار

نوستالژی ماندگار در صنعت مدرن

تجربه صدای کشیده شدن مداد بر روی کاغذ، تجربۀ شنیدن صدایی نوستالژی است که برای هر شخصی یاد آور دوران کودکی و روزهای شروع  به تحصیل است. اما درمسیر ودر روند رشد وارتقای تحصیلی، استفاده و جایگاه مداد به صورت تدریجی در بین جامدادی و نوشت افزار کم و کمرنگ تراز گذشته شد.

هر چند که هنوز استفاده از مداد برای بسیاری منحصر به دوران ابتدایی و مدرسه نبوده و نیست. بلکه تبدیل، به ابزاری مهم برای به نمایش گذاشتن خلق تصاویری هنرمندانه و زیبا از چهره ها واشیاء شده است.

مداد به عنوان وسیله ساده از ترکیب چوب و چند لایه رنگی که با مغزگرافیتی درون چوب قرار داشت، ساخته شد. سالیان متمادی سپری گشت تا با کوشش بسیاری از افراد، سرانجام،  مداد به عنوان وسیله و ابزار پر مصرف نوشتاری برای انسان ساخته شد. تنها مشکل مداد شکسته شدن و تیز کردن مغزش بود که آن هم با روند رو به رشد صنعت نوشت افزار، و تولید مداد نوکی در سایز  و مغزهای متفاوت این وسیله نوشتاری همچنان بدون نقص جایگاه خود را حفظ کرده است.

جالب است بدانید که ماجرای ساخت مداد با گرافیت آغاز شد. زمانی که با کشف گرافیت مردم برای پیدا کردن راههایی برای کاربرد هر چه بهتر و مفید تر از این ماده، آن را در سایزهای مختلف و لای ریسمان و یا پوست گوسفند می پیچیدند تا ابزاری  برای نوشتن شود.

گرافیت حتی مورد استفاده چوپان ها برای علامت گذاری گوسفندانشان درانگلستان هم شد. سرانجام با توجه به کمبود ماده گرافیت که یکی از سه شکل کربن خالص است، در فرانسه شخصی به نام نیکولاس ژاک کونته با ترکیبِ گرافیت، خاک رس و آب به خمیری دست پیدا کرد که بعد از ریختن در قالب و قرار دادن آن در کوره به مغز گرافیتی بسیار خوبی رسید که با وجود نرم بودنش به سرعت نمی شکست. ضمن اینکه نرمی و سختی مغز گرافیتی را، با کم و زیاد کردن ترکیب گرافیت و خاک رس تغییر می داد. هر چه مداد نرم تر بود گرافیت بیشتر و خط هم نرم تر و تیره تر می شد، و بالعکس هر چه مغزی سخت تر بود ازخاک رس بیشتر، و خط هم کم رنگ تر و باریکتر کشیده می شد.

در این میان، مداد های دست ساز به صورت گرد در دسترس قرار می گرفت. درآمریکا و با مکانیکی شدن صنعتِ این جریان توسط جوزف دیکسون، ساخت مداد با برش چوبی از نوع درخت سرو و شیارانداختن درون آن و چسب کاری که دو قالب را به می چسباند مداد را، به صورت شش ضلعی و ضایعات کمتر و استاندارد بیشتری به بازار عرضه کرد. الگوی پاکن سر مداد نیز به وسیله یک آمریکایی دیگر به نام هایمن لیپمن در سال 1858، ثبت گردید. اینگونه بود که مدادی که قابلیت پاک شدن با خرده های نان را داشت با روش های بهتری به محبوب ترین ابزار نوشتاری در بین مردم و حتی نویسندگان معروفی چون جان اشتاین بک و ولادمیر ناباکوف مبدل شد.

اما ساخت مداد تا به امروز با همین روش و مقداری از ترکیبات شیمیایی در طرح ها و شکل های ظاهری متفاوت در بازار نوشت افزار عرضه می شود. مداد ها را در چهار شماره1تا 4 و با درجه بندی حروفی مانند B6 وجود دارند که شماره 1 نرم ترین و تیره ترین آن محسوب می شود و در درجه بندی حروفی نیز شماره B6 ، نرم ترین و شماره H9 ، هم سخت ترین آن محسوب می شود.

 مداد نوکی

اما نوع دیگر از مداد های مدرن با نام مداد نوکی، هم برای نوشتن و هم در طراحی گرافیت مورد استفاده قرار می گیرد. مداد نوکی ها به خاطر سایز های مختلف و ظرافت و تنوع در سایز مغز های گرافیتی در کارهای هنری چون طراحی کاربردهای مفیدی را دارند.

از اتودها در سایزهای پایین تر، برای اضافه کردن جزئیات، بافت پوست، مژه ها و یا رگه های مویرگی چشم و هر تصویری که جزئیات و ریز کاری را در طراحی شامل شود مانند طراحی های هایپررئال استفاده می شود.

نوع دیگری از اتودها که در طراحی کاربرد زیادی دارند اتود های 2 و یا 3 میل هستند با مغزی های بسیار درشت تر با درجه بندی که از H2 تا B8 شروع می شود که این مغزی ها را می شود با تراش و یا کاغذ سمباده تیز کرد. این نوع اتود هم برای کشیدن دیگر جزئیات کاربرد خاص خودش را دارد.

اما نوع دیگری از اتودها ، اتود 5 میل و یا اسکیس است که به خاطر سایز بزرگش در ایجاد حاشورهای پهن و یا نواحی که احتیاج به سایه دارد بسیار مناسب است. این نوع اتود برای طراحی چهره به علت پرداختن به جزئیاتی چون مو و بک گراند طراحی می توانید با سرعت بیشتری سایه بزنید.

با ما در مقاله های بعدی دربارۀ کاربرد دیگری از دنیای نوشت افزار همراه باشید.



نوشت افزار پاکن مدادی مداد نوکی مداد طراحی








نظرات کابران باهوک ریویو

پربازدید ها