خرید اینترنتی کتاب و نوشت افزار

گراتزیا؛ تصویری از وسوسه عشق  و گناه

تاریخ نام اولین زنی که توانست بزرگترین جایزه ادبیات؛ نوبل را از آن خود کند را به نام  سلمالاگرلوف از سوئد، ثبت کرد. امروز به مناسبت سالروز درگذشت گراتزیا دلددا اولین زن ایتالیایی، و جزوی از  13 زنانی که توانستند این جایزه ارزشمند را کسب کنند بیشتر به ادبیات ایتالیا و زنانی از این کشور و عرصه ادبیات، که نه تنها نام خود را در کشورشان پر آوازه کردند بلکه با قلمی صاحب سبک ادبیات جهان را به تسخیر در آوردند بیشتر صحبت کنیم:

وضعیت سخت گراتزیا در سالهایی که زنان در ایتالیا دارای موقعیت اجتماعی نامناسبی بودند، چیز عجیبی نبود.اما شانس او برای در اختیار داشتن کتاب های مختلف در کتابخانه ای که عمه اش در اختیارش گذاشت مسیری متفاوت را پیش رویش باز کرد . با مطالعه و خواندن کتاب های مختلف در حالی که تحصیلاتش را به پایان نرسانده بود توانست با نگرشی از جنس زنانه اش به دنیای جادویی ادبیات راه باز کند و تجربه های متفاوتی را از ادبیات کلاسیک و کشورهای مختلف از جمله روس تجربه کند. به ضرس قاطع می توان از گراتزیا دلددا به عنوان یکی از کسانی نام برد که صدای آزادی خواهی زنان در جامعه ای با سنت های محدود کننده بود او توانست با قلم و نگارشش این قوانین و نگرش ها را در نظام طبقاتی ایتالیا کنار بزند. گراتزیا در هفده سالگی شروع به چاپ نوشته هایش کرد. و اولین داستانهای خود را، که بر مبنای رویکرد احساسی به تمثیلات فولکلور بود، را نوشت. نوشتن درباره اثرات غم انگیز وسوسه و گناه در میان انسانها.

هرچند باوجود داشتن کارنامه ای پر کار که در آن، هر سال چاپ یک کتاب به چشم می خورد آن طور که باید و شاید مورد توجه در زمان خود قرار نگرفت. با این اوصاف گراتزیا «راه خطا یا همان وسوسه» را با داستانی درام و روایتی ساده اما گیرا، در بیان وقایع دو روزبه رشته  تحریر در آورد و از این رو توانست در سال 1926، نوبل را کسب کند و دومین زنی باشد که این افتخار را از آن خود کند. هرچند تا سالها کوتاهی و نپرداختن به نقد و نگرش و تجزیه و تحلیل آثارش از نگاه منتقدین ایتالیایی مورد نکوهش سایر علاقمندان قرار گرفت.

قصه پردازی ماهرانه درشخصیت ها و قهرمانان کلیه داستان های گراتزیا از بین خدمتکاران و کشاورزان و در واقع محیط پیرامونش انتخاب شده، و ترسیم منسجمی را با محوریت موضوع هایی چون عشق های ممنوعه و مذهب که در سنت‌های خرافی و نظام طبقاتی آن دوره کلید خورده است، مخاطب را کنجکاوانه به خود جذب می کند.

اما از دیگر نویسندگان زن نامدار در ادبیات ایتالیا که مخاطبین خاص خودشان را در کشورما نیز به خوبی پیدا کردند می توان به« آلبا دسس پدس» و «ناتالیا گینزبورگ» اشاره کرد:

-آلبا دسس پدس را مبارز و از پیشگامان نهضت فمنیست در ایتالیا می دانند. این نویسنده و روزنامه نگار ایتالیایی برای به دست آوردن حقوق زنان و نشان دادن ظلم هایی که به آنها می شود، از هیچ تلاشی دریغ نکرد. بطوریکه به علت فعالیت های ضد فاشیستی زندان را هم تجربه کرد.

-اما ناتالیا گینزبورگ؛ نویسنده ای که در اوج قدرت فاشیست ها  برای او شروع دوران جوانی بود. او داستان هایش را در فضایی دیکتاتوری که فاشیست ها به سرکوب احزاب می پرداختند به تحریر در آورد. نویسنده ای که دغدغه هایی چون؛ خانواده، تربیت کودکان و تنهایی را داشت به صورتی فعال به جز پیشه نویسندگی کار های ترجمه را هم در انتشارات انجام می داد. ترجمه جلد نخست «در جست و جوی زمان از دست رفته» به ایتالیایی از جمله ترجمه های این نویسنده مشهور است.

در واقع این زنان موثر و نویسنده با خلق آثاری چون کتاب های؛ دفترچه ممنوع، از طرف او ، فضیلت های ناچیز ،در لب پرتگاه، تازه عروس و دیگر آثارشان سهم قابل توجهی در معرفی ادبیات ایتالیا، برای اهالی کتاب و دوستداران رمان های خارجی نام آشنا  در ایران داشتند.



گراتزیا دلددا ناتالیا گینزبورگ آلبا د سس‌پدس ادبیات ایتالیا جایزه نوبل معرفی کتاب



مطالب مرتبط

مرزی بین عشق و آزادی در کلام
من پیش از تو؛  خواندنی و  مسحورکننده
5کتابی که در حوزه ی دفاع مقدس باید خواند





نظرات کابران باهوک ریویو