خرید اینترنتی کتاب و نوشت افزار

پاییز طلایی در خاطرات فریبرز لاچینی

پیانو به عنوان سوغاتی از فلورانس ایتالیا برای جهانیان همواره حسی از آرامش و ثبت لحظاتی دلنشین را به همراه داشته است. هرچند که در یک ده از ساخت آن به وسیله بارتولومئو کریستافوری در سالهای 1700تا 1711 هیچ خبری از واکنش های مردمی در استقبال از این ساز نبود . اما امروزه از آن به عنوان مادر سازها نام برده می شود چرا که قادر است محدوده گسترده ای از اصوات را تولید کند و در شکل امروزیش بیش از هفت اکتاو دارد.

پیانو فورته نام اولیه این ساز بود. پیانو به معنای ملایم و فورته به معنای رسا کم کم به یکی از مشهورترین سازهای صفحه کلید دار جهان مشهور شد. اما ورود این ساز به ایران به بیش از 200سال و در زمان فتحلی شاه قاجار برمی گردد. این ساز به عنوان هدیه ای از سمت ناپلئون بناپارت و از طریق سفیر فرانسه به شاه تعلق گرفت و تنها استفاده آن در دربار به عنوان یک شیء تزئینی بود تا شصت و هفت سال بعد زمانی که ناصرالدین شاه قاجار درسفرش به فرانسه از نمایشگاه پیانو دیدن و مقدمات خرید چهار ساز را به ایران فراهم کرد. اما این بار با وجود محمد صادق خان سرورالملک نوازنده سنتور دربار، مشکل نوازنده برای این ساز تا حدودی برطرف شد. هر چند که پیانو سازی نیست که کوکش را بتوان به راحتی دستکاری کرد اما سرورالملک، با پی بردن به این موضوع که این ساز را هم می توان مانند سنتور کوک کرد دستی بر آن برد و از این رو نامش به عنوان اولین نوازنده پیانو در ایران به ثبت رسید.

 درطی این سالها پیانو با همت موسیقیدانان ایرانی جایگاه مهمی درموسیقی ایران پیدا کرد. اشخاص زیادی در این پیشرفت نقش داشتند که در بین آنها می توان، از افراد نامی چون؛ مرتضی محجوبی و جواد معروفی یاد کرد، که هر کدام تکنیک های خاص خودشان را در نوازندگی پیانو داشتند. اساتیدی که با تبحرو شگرد خاصشان در نوازندگی صدای روح نواز این سازرا در موسیقی ایرانی به زیبایی هر چه تمام تر با صدای تار و تنبک همراه کردند. اولین کسی که نت نویسی پیانو را به سبک غربی وارد پیانو کلاسیک ایرانی کرد کسی نبود جز استاد جواد معروفی. در واقع در صورت داشتن استعداد لامزم، این آشنایی با  ساختار سازها و دانستن موسیقی کلاسیک شامل  آثار بتهوون، موتسارت، شوپن، شوبرت است که امکان اجرا را با هرساز وهر لهجه ای را می دهد.  در ادامه راه این اساتید، بودند کسانی که پیشگام استفاده از تکنولوژی درموسیقی ایران و جلوه گر زیبایی از ترکیب این ساز غربی، با سازهای ایرانی شدند.

« فریبرز لاچینی»

با توجه به مباحثی که در بالا ذکر شد از فریبرز لاچینی می توان به عنوان یکی از این اساتید و موسیقدانان برجسته کشور نام برد که ساز تخصصی اش نیز پیانو است. امروز به بهانه سالروز تولد این استاد گرانقدر بیشتر از کارنامه حرفه ای او خواهیم گفت:

فریبرز لاچینی کار حرفه ای را در سن 18 سالگی و با آثاری چون «آواز فصل ها» و «رنگ ها»، در برنامه کودک تلوزیون آغاز کرد. تحصیلاتش در هنرستان عالی موسیقی و سپس سوربن پاریس ادامه داشت و پس از فارغ التحصیلی به عضویت آهنگسازان فرانسه در آمد. سالها بعد،حضور دوباره اش در ایران با توجه به آموخته هایش در اروپا وی را پیشگام موسیقی کامپیوتری در ایران معرفی کرد. تلاش های او در موسیقی کودکان که به سالهای حضورش در فرانسه بر می گردد و ملودی های به یاد ماندنی در آهنگسازی صدها فیلم که نه تنها در ایران بلکه درکشورهای اروپایی و آمریکا  نیز به نمایش در آمدند از جمله فعالیتهای او در زمینه موسیقی است.

 از دیگر اقدامات ماندگار استاد برجسته کشورمان تکنوازی های پیانو در قالب آلبوم های بی نظیری چون پاییز طلایی ، بوی دیروز، خاطرات طلایی است. مجموعه ای ماندگار و زیبا و دلنشین که در واقع ترکیب عالی و مناسبی از موسیقی ایران و غرب به حساب می آیند. این آلبوم های ارزشمند سالهاست که در ایران و خارج از ایران عاشقان موسیقی و مخصوصا پیانو را به وجد می آورد و از فروش خوبی نیز برخوردار است. هر چند از نظر وی کار کردن در حوزه مکتوب و نوشتن کتاب هایی در زمینه موسیقی تاثیر به مراتب بیشتری در مقایسه با انتشار آلبوم و یا حتی به روی صحنه بردن کنسرت دارد.



پیانو ایرانی پیانو کلاسیک فریبرز لاچینی ساز موسیقی موسیقیدان معرفی کتاب








نظرات کابران باهوک ریویو

پربازدید ها